lørdag 6. juli 2013

Lørdag 6. juli

Denne gangen begynte ferieturen med bussavgang 4:40 på fredagsmorgen! Det er ikke et fristende tidspunkt men med flyavgang 6:30 var det få valg å velge mellom! Neste flyavgang var rundt 17:00 og det blir for kort tid til neste flyavgang 17:50 for Bangkok!

Dette er flyavgangene til KLM som flyr direkte til og fra Amsterdam - Vigra. En, som jeg vil komme tilbake til senere, fantastisk flyopplevelse. Som gammel Eurobonus medlem siden det ble opprettet tidlig på nittitallet, har jeg forsøkt å støtte SAS, vårt "eget" flyselskap. Når de valgte (mot min vilje) å opprette en rute til/fra San Fransisco i stedet for Bangkok denne sommeren, måtte andre løsninger på bordet.

Valget ble KLM og ruten Ålesund - Amsterdam - Bangkok - retur. Det er mange år siden jeg har fløyet med KLM og det var derfor spennende å observere inntrykkene fra vi ankom Vigra til vi gikk av flyet i Bangkok. Var de like bra, var de bedre eller er alle flyselskap nå like i forhold til tilbud og komfort på grunn av den tøffe priskonkurransen?

Ankomst Ålesund Lufthavn - Vigra (21 m over havet)

Bussturen gikk etter boken og det var som forventet få passasjerer på denne tiden av døgnet. I ankomsthallen var det nærmest kaotisk! Det var i hovedsak en skranke som var åpen og der måtte vi levere bagasjen og få skrevet ut "bagtags". I automaten var det bare mulig å få ut "boarding cards". I utgangspunktet ett kolli på hver. Siden det måtte med en veldig liten golfbag måtte vi betale ekstra for den. Den måtte vi betale over 80€ for, noe vi syntes var veldig dyrt!
Jeg var på flyplassen omlag en time før flyavgang og det hadde vært nok tid om køen hadde gått fortere, eller aller helst, ingen kø. Det kom passasjerer etter at vi hadde sjekket inn og køen syntes å være like lang da vi forsvant inn i sikkerhetskontrollen.

Ikke alle passasjerer har like god køkultur. Noen prøvde seg på skranken ved siden av som var beregnet for de med fordelskort i KLM. Den som prøvde seg gjorde det klart før vedkommende forlat køen at "jeg skal prøve og se om det går".  Det gikk da vedkommende i skranken ikke sjekket fordelskortet.

Sikkerhetskontrollen gikk mot normalt, mye raskere da også de skjønte at tiden begynte å renne ut for en avgang i rute. Det er første gangen tror jeg at ikke mine ledninger og duppeditter var en trussel for sikkerheten! Det gikk fort og effektivt med alle så vidt jeg registrerte. Da var det rett opp i 2. et. og gate 22 for avgang. Nummerering er jo alltid litt morsomt.. Avgang 22 betyr utgang 2 i 2. et. Ergo burde jo alle utgangene i 1. et. hete 11, 12, 13 og 14.. men det gjør de ikke.

Flyavgangen ble som forventet forsinket, noe den også var ved ankomst Schiphol flyplass ved Amsterdam, noe vi ble informert om underveis og ved ankomst. De som hadde kort tid til neste flyavgang ble spesielt tatt hånd om.

Vi reiste denne gangen på vanlig turistklasse. Det var god opplevelse. Betjeningen ombord var servicevennlige og positive og vi fikk god mat og drikke underveis. Det var med andre ord en god flytur fra Ålesund til Amsterdam.

Ankomst Amsterdam lufthavn - Schiphol (-3 m over havet)

Det var populært med reise-otello
Det var overskyet og lavt skydekke da vi kom til Amsterdam. Landingen gikk etter boken og det var litt forvirring hvilke utgang vi skulle benytte for å komme ut. Det er vanligvis to innganger, business og turist. De benyttes også ved tømming av flyet.
Vi ble som ofte før hentet med busser på flyplassen og inn til ankomstterminalen. Ved ankomst der var det passkontroll for å komme inn i transittområdet på flyplassen.

Det var først ved utgangen til neste fly vi hadde sikkerhetskontroll og body-scanner. Vi ble "tatt bilde" av men det var mange som manuelt ble sjekket etter kontrollen, inklusiv meg selv.



Kaffekoppen var en mugge!



Siden vi måtte vente i omlag 8 timer måtte vi finne på noe å gjøre. Inger som er den mest kulturelle hadde funnet et sted vi kunne besøke bare en kort spasertur fra jernbanestasjonen i Amsterdam. Teknosenteret Nemo i 3 - 4 etasjer pakket fullt av diverse tekniske løsninger og historisk utvikling innenfor blant annet lyspæren fra den oppstod og frem til i dag. Når vi gikk av toget var det ført å finne en kafe for noe mer "landlig" mat.
En avdeling for Starbucks ble løsningen.Deretter var det en fin spasertur i nydelig varmt sommervær til Nemo. På veien var det mange merkelige arkitektoniske bygninger sammen med store områder med sykler parkert. De har egne sykkelveier som lett kan forveksles med fortau for gående, noe som kan være noe risky da syklistene kan komme i stor fart.
NEMO sett fra sentrum
Et spesielt speil
Tre speil plassert i riktig vinkel
På Nemo var det mye å studere for både små og store. Det var skilt på inngangen hvor det var skilt som viste det var forbudt å ta bilder med kamera. Det kan derfor oppfattes som det var tillatt med mobilkamera? Iallefall ble det tatt noen bilder.


Det var som nevnt mye å se på og oppleve. Vi kunne mest sannsynlig vært her hele dagen, hadde vi ikke hatt et fly som skal ta oss til det ønskede ferieparadis! På vår spasertur til og fra Nemo var det merkelige og skjeve bygningsfasader å skue. I kanalen lå husbåtene tett og det var flere som satt ute og følte på det varme sommerværet. De merkelig arkitektoniske bygninger var det flere av.
Se bygningen midt i bildet
Dette overbygget var spesielt


Togturen var en stille og behagelig transportløsning. Kanskje det burde vært satset mer på tog mellom alle byer i Norge også. Etter vi kom tilbake til flyplassen var det å finne en god og trivelig lounge.


Det vanlige er da å finne en god lounge med tilgang til fri Internett, gode stoler, noe mat og drikke. Den første loungen vi fant var en felles-lounge for flere flyselskap og blant flere kortselskap Diners Club. SAS var ett av flere flyselskap. Siden vi voksne er begge Gold members i Eurobonus-programmet til SAS burde det ikke være noe problem å komme inn. Men, det gikk ikke da vi ikke reiste med SAS! Medlemsnivå hadde tydeligvis ingen betydning. Diners Club var ingen problem for meg, men jeg måtte betale dyrt for mine gjester.


Avreise Amsterdam for Bangkok Suvarnabhumi airport (1,5 m over havet)


Siden vi også nå reiste i turistklasse var det spennende å få oppleve igjen hvilken service som var tilgjengelig i KLM. Allerede før vi kom ombord merket vi en god stemning som ikke ble noe dårligere da vi kom ombord. Imøtekommenhet, service fra blide personer og munterhet er vel stikkord for opplevelsen underveis. Maten var fantastisk bra, noe servicen også var under både matservering og utenom. Vi fikk drinker før maten, drikke til maten og drikke til kaffen. Altså, hva du normalt får uansett klasse og prisnivå.

Det som avgjort er forskjellig er bredden på setene og begrensningen til å legge seteryggen ned for en til en mer horisontal soveposisjon. Før og etter hovedmåltidet ble det som det hør og bør, spille Sudoku. Skjermene på seteryggen hadde bedre og riktigere format enn jeg har opplevd på SAS. Dette var et Boeing 777-300. Etter at maten og Sudokuen var vel fordøyd, ble det å forsøke å sove i nesten normal sittende posisjon. Jeg sovnet som vanlig, men våknet også flere ganger underveis. Plutselig var det tid for frokost, noe som ofte betyr at det er omlag 2 timer igjen til ankomst.
Frokosten var bra for flymat å være. Etter hvert ble saker og ting klargjort til landing. Alle våre kofferter og den lille golfbagen kom som bestilt. Deretter var det ut i en ventende bil vi hadde bestilt. Bilturen tar fra 3 - 3,5 timer. Denne gangen omlag 3 timer.

På plass i Paradis

Siden det er opprettet en egen side på Facebook vil den også inneholde oppdatert informasjon. Se her: https://www.facebook.com/BaanNorwayHuaHin
Dagene går fort og nå er det allerede mandag (dro på fredagsmorgen)!

For hver dag videre som blogges står datoen i menyen til høyre.